کارآفرینی فرایندی درونی است

کارآفرینی فرایندی درونی است,
اگر قصد دارید تازه وارد عرصه تجارت شوید یا اگر در پی رونق تجارت الكترونیك و یا وب سایتتان هستید، باید كارتان جدید و مطابق با تحولات روز باشد.
باید پذیرفت كه ایجاد كسب و كار جدید یا رونق بخشیدن به آن كار دشوار و عذاب‌آوری است. به عبارتی كارآفرین همواره از خود می‌پرسد كه باید از كجا و چگونه شروع كند و آیا امكانات و مقتضیات كار را داراست یا خیر.
همه ما درباره مراحل سنتی كارآفرینی یعنی برنامه‌ریزی، عمل و رشد یا درباره جدیدترین شعارهای وب سایت‌های پرطرفدار چیزهایی شنیده‌‌ایم. درست است كه این موارد مهم هستند، اما بیایید به اصل قضیه بپردازیم. هدف من اینست كه به شما كمك كنم تجارت خود را با تكیه بر استعدادهای فطری خود و با تغییرات درونی آغاز كنید.
تجربه ۲۰ ساله من در زمینه هدایت كارآفرینان در تجارت‌های سنتی یا الكترونیكی و صحبت با آنان در رابطه با زندگی كاری‌شان، دستاوردهای آنها، تجربه این افراد از كارشان، درس‌هایی كه در این راستا آموخته‌اند و عوامل موثر و غیرموثر در موفقیتشان حاكی از آنست كه همه كارآفرینان علیرغم متفاوت بودن روند كارآفرینی‌شان، تغییرات بزرگ و اساسی را از درون خود و با تغییر نحوه زندگی‌شان آغاز كرده‌اند.
ماهیت و حقیقت تغییرات درونی و اثر آنها قابل وصف نیست. مراجعان من می‌گویند این تغییرات مشهود نیستند، بلكه بسیار ظریف و حتی برای خود فرد غیرقابل رویت هستند. این بدان معناست كه ما پیشرفت‌های كاری خود مانند افتتاح وب سایت، اتصال اولین كاربر به سایت و تغییرات این چنین را می‌بینیم اما تغییرات عمیق و ناملموس را نمی‌بینیم و فكر می‌كنیم تمام اینها به یكباره و فقط براساس طرح‌های كاری روشن بینانه به وقوع پیوسته‌اند.
حال كه چنین است این برعهده خود شماست كه چقدر راه را برای تغییرات درونی یا حرفه‌ای باز گذارید. نكاتی كه در زیر ذكر شده‌اند بازگوكننده تجربه كارآفرینان موفق هستند كه امیدوارم با عمل به آنها شما هم بتوانید تغییرات مثبتی در خود و كارتان ایجاد كنید.
● «خودتان باشید»
كارآفرینان فكر می‌كنند برای موفقیت در تجارت باید صرف نظر از شخصیت و احساساتشان ظاهر مطمئن و باصلابتی به خود بگیرند. «قوی و بر خودت مسلط باش»، «اجازه نده كسی تو را ناتوان یا سردرگم ببیند». اینها توصیه‌هایی است كه اكثر ما شنیده‌ایم یا حداقل من اینطور شنیده‌ام. طبق این توصیه فرد باید شخصیت دو گانه‌ای باشد. یعنی صرف‌ نظر از خصوصیات شخصیتی‌اش باید خود را در تجارت مطمئن و مقتدر جلوه دهد؛ به هر قیمتی كه تمام شود. حتی اگر در امری مطمئن نباشد و مرتكب اشتباه شود.
این دیدگاه درست نیست. كارآفرین باید صادقانه رفتار كند. درست همان‌گونه كه هست. اگر می‌خواهید دچار تنش نشوید باید ظاهرسازی و هوچی‌گری نكنید و هیچ چیز را مخفی نسازید. خودتان باشید تا دیگران از همان ابتدا بتوانند برداشت صحیحی از شما داشته باشند و با شما راحت باشند، چرا كه شما همان چیزی هستید كه آنها می‌بینید و اعتماد آنها به شما بی‌سبب نخواهد بود.
از سوی دیگر صداقت و عدم ظاهرسازی اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد كه خود بهترین راهنمای شماست.
● «فروتنی را بر جسارت مقدم بدانید»
شاید اكثر كارآفرینان فكر كنند فروتنی موجب می‌شود دیگران آنها را ضعیف یا كمتر از آنچه هستند ببینند. اما این دیدگاه كاملا اشتباه است. فروتنی یكی از خصلت‌های آدمی و بخشی از انسانیت اوست كه منافاتی با موفقیت او در زمینه‌های كاری‌اش ندارد.
من سعادت همكاری با افراد فروتن بسیاری را داشته‌ام و از آنها آموخته‌ام كه فروتنی و داشتن اعتماد به نفس با هم در تقابل نیستند و مادام كه انسان به توانایی‌های خود ایمان داشته باشد و خود را كمتر یا بیشتر از دیگران نپندارد، موفق می‌شود.
● «فرصت كمك به دیگران را ارج نهید»
كارآفرینانی كه برای مشاوره نزد من می‌آیند عقیده دارند: تجارت و ایده‌های كاری‌شان صرف‌ نظر از ایجاد رفاه برای آنها، با هدف خدمت به دیگران ایجاد شده‌اند و می‌گویند این كاریست كه باید انجام داد. واقعیت همین است. خدا به انسان استعداد و موهبت‌های بسیار عطا كرده است تا مفید و ثمربخش واقع شود. بنابراین باید به این هدف جامعه عمل پوشاند. عده بسیاری نیازمند خدمات و فعالیت‌های ما هستند. چنین توازنی بین كار و زندگی تمام افراد حاكم است. هر یك از ما قادر به انجام كارهای فوق‌العاده‌ای هستیم، اما هیچ یك از ما وجودش یگانه‌تر از دیگری نیست. بنابراین كارآفرینی كه خواستار تحولات درونی و یافتن روحیه‌ كارآفرینی است باید به تمام ابعاد كارش نگاه عمیقی داشته باشد.
● «به جنبه تعاملی تجارت توجه كنید»
تجارت تعاملی دو طرفه است كه همواره بین دو نفر یا دو سازمان صورت می‌گیرد و در حالت دوم باز هم افراد هستند كه با هم تعامل دارند. استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌های فردی جهت تامین نیازهای فرد دیگر اساس تجارت است و در كارآفرینی نباید از توجه به این امر غفلت كرد.
● «از تمایلات قلبی خود غافل نشوید»
پیش از آغاز تجارت ابتدا مولفه‌های كار خود را به دقت مشخص كنید. سپس ارزش‌ها، محدودیت‌ها و آنچه توانایی انجامش را ندارید مدنظر قرار دهید. به منظور اثربخشی بیشتر، این موارد را به صورت مكتوب درآورید و با هر بار خواندن یك بار دیگر خود را بدان متعهد كنید. برای عملی ساختن برنامه خود از متخصصان این امر كمك بگیرید. اما هرگز از تمایلات قلبی و آنچه به شما انرژی دوباره‌ای می‌دهد غافل نشوید. تجارت خود را به همان گونه‌ای كه می‌خواهید آغاز كنید تا برای كار انگیزه كافی داشته باشید و نیازی نباشد مدام به خود روحیه دهید.
● «با آغوش باز پذیرای تغییرات باشید»
كارآفرین باید انعطاف‌پذیر باشد و بداند همواره امكان دارد طرح كاری‌اش دستخوش تغییراتی شود. در واقع باید این حقیقت را پذیرفت كه تجارت و كل جهان پیوسته در حال تغییر هستند. كارآفرین هوشمند باید از تغییرات پیرامون خود آگاه باشد و بكوشد خود را به بهترین نحو با این تغییرات تطابق دهد و از آنها به نفع تجارتش استفاده كند.
● «چالش‌ها را مایه جنب و جوش تجارت بدانید»
كارآفرینان می‌گویند برای رویارویی با چالش‌ها باید همواره آماده بود و با استفاده از تدابیر خلاقانه از آنها به نفع خود استفاده كرد. طرز تلقی كارآفرین از چالش‌های پیش‌رو و اقداماتی كه برای رویارویی با آنها در نظر می‌گیرد موجب می‌شود چالش‌ها در نظر او «فرصت»، «نعمت» یا «مانع» و «معضل» جلوه كند.
نپذیرفتن چالش‌ها تنها به این دلیل كه مخالف پیش بینی‌ها و تصورات ما هستند موجب می‌شود تجارت ما از پویایی یعنی از رشد و تغییر باز ماند.
● «امید و انرژی را می‌توان در هر كجا یافت. شگفتی‌ها كم نیستند».
این جمله را هر روز به یاد آورید و با آن به مصاف چالش‌ها بروید. درك تغییراتی كه همواره پیرامون ما رخ می‌دهند و پذیرفتن نفس تغییر و تحول در تجارت و در زندگیمان بزرگترین چالشی است كه ما را به جلو سوق می‌دهد.
مترجم: فرناز صفدری
منبع : روزنامه تفاهم

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه